//
monta tapaa oppia ja opettaa...
Sosiaalinen esteettömyys

Sosiaalinen media tukemassa läpäisyä

Somepedia-hankkeessa  (Koulutuskeskus Tavastia, Hämeen ammatti-instituutti, Forssan ammatti-instituutti ja Kiipulan ammattiopisto) läpäisyä pyritään tukemaan

1.    vaikuttamalla ryhmähengen ja ammatti-identiteetin muodostumiseen esim. ryhmän yhteiset tapahtumat, henkilökohtaiset ohjaukset, vierailut työpaikoille

2.    tukemalla ryhmänohjaajan työtä mm. koulutukset, hankkeeseen valittujen alojen läpäisyn kannalta kriittisiin kohtiin ratkaisujen etsiminen

3.    kehittämällä opetusmenetelmiä sellaisiksi, että ne kannustavat tutkinnon suorittamiseen

Sosiaalista mediaa hyödynnetään kaikessa toiminnassa, jos se on oppimisen ja ohjauksen näkökulmasta perusteltua. Some on hankkeessa renki, ei isäntä.

Väittämä:

Sosiaalisen median käyttö edistää läpäisyä.

Kun sosiaalisen median välineitä otetaan mukaan opetustoimintaan, niin sitä voidaan tarkastella monestakin eri näkökulmasta. Hankkeen tarkoituksena on löytää keinoja ammatillisen koulutuksen keskeyttämisen estämiseksi. Hokkupokkus -konsteja ei ole olemassa. Oppimisen edellytyksenä on edelleen kannustava henkilökunta, innostavat opiskelukaverit ja motivoivat oppimisympäristöt ja – sisällöt. Näiden ulkoisten tekijöiden ohella kaikkein tärkein tekijä on opiskelijan oma halu oppia ammatti itselleen. Somepedia -hankkeen toimijat ovat pohtineet ja kokeilleet oppilaitoksissaan, miten sosiaalisen median välineiden avulla voidaan tukea opiskelijaa saavuttamaan ”hyvä oppimisfiilis” ammattiopinnoissaan.  Ammatillisen koulutuksen läpäisyä tehostetaan monipuolistamalla opetusmenetelmiä ja -materiaaleja sekä muokkaamalla opiskelijalle yksilöllisiä opintopolkuja. Yhteistyö kodin, työelämän ja muiden oppilaitosten kanssa rikastuttaa oppimismatkaa. Toiminnan ydin on ammatin oppimisessa, mitä tukevat ammattitaitoa täydentävät opinnot.

Tietotekniikan ja sosiaalisen median välineiden käyttö alkaa olla tänä päivänä jo kansalaistaito. Tieto- ja viestintätekniikan hallinta on tärkeä osa oppimista, koska oppimisympäristöt ovat siirtyneet jo osaksi verkkomaailmaa. Kysymys kuuluukin, että pysyykö opetusmaailma tässä vauhdissa mukana. Opiskelijat ovat monesti luontaisemmin sosiaalisen median välineiden käyttäjiä. Heiltä voisi saada paljon ideoita kehittämään oppimisympäristöjä ja uusia pedagogisia menetelmiä. Osallisuuden ja aktiivisuuden tukeminen motivoi opiskelijoita olemaan oman oppimisensa herra.

Tieto- ja viestintätekniikan hallinta on myös suuressa merkityksessä työelämässä, nykyisin osa työpaikoista on olemassa vain verkkoympäristöissä. On tärkeää, että opiskelijat harjaantuvat toimimaan uudessa toimintaympäristössä ja ymmärtämään sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet.

Verkkoviestintätaitojen hallintaan liittyy myös mm. nettietiketin ja tekijänoikeuksien opiskelu. Lieveilmiöinä ovat olleet mm. koulukiusaamisen siirtyminen verkkomaailmaan ja tekijänoikeusvarkaudet. Sosiaalisen median maailma on jatkuvasti uudistuva, johon saa suhtautua kriittisesti ja epäilevästikin. Pedagogiset ratkaisut ja toiminnan pelisäännöt on mietittävä tarkkaan etukäteen.

Kiipulan ammattiopiston käsi- ja taidealan pilottiryhmä on työstänyt tämän vuoden aikana omia kotisivujaan Wikispaces –alustalle. Ryhmään kuuluu yhdeksän erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa sekä ohjaaja ja opettaja. Yhteisen sivun rakentaminen on sitä yhteistä työtä, mikä kehittää ryhmähenkeä. Yritetään ja erehdytään yhdessä opetushenkilöstön kanssa. Ammatti-identiteettiä rakennetaan, kun mietitään, kuinka omaa alaa voisi markkinoida ja omaa osaamistaan tehdä näkyväksi sosiaalisen median avulla. Ammattiopintojen ja ammattitaitoa täydentävien opintojen tiiviimpi yhdistäminen on myös ryhmän tulevana kokeiluna. Kiipulan työvaltaisessa opiskelutavassa opiskelijat ovat paljon työssäoppimassa, jolloin atto-aineet tarvitsevat yksilöllisyyttä opintojen suorittamiseen. Yksilölliset opintopolut edellyttävät usein myös opiskelijalta sitä, että opiskelu ei tapahdu vain kouluaikana ohjatuissa tilanteissa. Opitaan oppimaan oppilaitoksen seinien ulkopuolella. Tähän tarvitaan ohjausta ja motivoivia pedagogisia ratkaisuja. Sosiaalinen media voisi olla yksi sellainen.

Huomioitavaa: Erityistä tukea tarvitseva opiskelija somessa

Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat eivät ole niin tottuneita tietokoneen eivätkä sosiaalisen median käyttäjiä (paitsi Facebookin). Pääasiassa luonnollisena syynä on luku- ja kirjoitustaidon asettamat rajoitukset. Tämä seikka on otettava huomioon kotisivujen sisältöjen luomisessa. Haastetta vastaan pitää taistella selkokielisyyden ja kuvien käytön avulla. Opiskelijat olivat yllättävän arkoja uuden sosiaalisen median välineen suhteen. Kannustusta, rohkaisua ja ohjausta tarvittiin, koska mentiin pois Facebook –nimiseltä mukavuusalueelta. Kun alun arkuus väheni, niin sivuille ilmestyi enemmän sisältöä. Toiset tietty osaavampia kuin toiset.

Erityisen tuen pedagogiset pelisäännöt pätevät. Ohjausta tarvitaan kirjoittamisessa, lukemisessa, ohjeiden muistamisessa niin kuin ennenkin. Sosiaalisen median välineet eivät vähennä ohjauksen tarvetta. Pilottiryhmä harjoitteli somen käyttöä ohjatusti. Tarkoitus on myöhemmin, että osa opiskelijoista kokeilee sisältöjen luomista sivuille kotioloissa tai työssäoppimisjakson aikana.

Haluan vielä mainita, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ovat myös oikeutettuja tutustumaan erilaisiin verkkoviestinnän välineisiin. Taustalla on kuitenkin ajatus tasa-arvoisesta mahdollisuudesta ammatilliseen koulutukseen. Uskon, että myös erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat hyötyvät tulevaisuudessa monenlaisista uusista ammatilliseen oppimiseen liittyvistä sosiaalisen median sovelluksista.

Hämeenlinna 23.9.2012

Mika Ijäs

opettaja

Kiipulan ammattiopisto

Mainokset

About Tarja Koskinen

Sielulta ja sydämmeltä ohjaaja/opo ja pedagogiigan kehittäjä - jotta jokainen olisi mukana.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Mainokset
%d bloggers like this: